Bollenveld! Jeg er helt vild med det ord. Det er det nyeste ord i mit ordforråd, jeg har lige lært det den anden dag på en anden blog, hvor jeg også fandt inspirationen til dette forløb. :-) Bollenveld betyder marker med tulipaner og er et typisk hollandsk udtryk. Hvis man slår det op på Google, kommer der de smukkeste billeder frem.
3. klasse synes, det er et lige så fantastisk projekt, som jeg gør, og de gik meget engagerede til opgaven!
Vi har brugt:
1. Hvid kardus A3 til at male på
2. Akrylmaling i grundfarverne gul, blå og rød samt hvid
3. Pastelkridt
4. Sort kardus som ramme
1. Tegn horisontlinjen ca en kvart længde fra toppen. Tegn forsvindingspunktet til venstre eller til højre for midten, så billedet ikke ser alt for symmetrisk ud.
2. Indtegn tulipanrækkerne. Alle linjer ender i forsvindingspunktet.
3. Mellem tulipanrækkerne er der mellemrum af grønt, derfor tegnes linjerne dobbelt. Lav ikke linjerne for brede.
4. Til venstre for forsvindingspunktet (eller til højre, hvis forsvindingspunktet er lavet i højre side) tegnes en mølle på horisontlinjen.
5. Tegn to rækker linjer med buskads og træer over horisontlinjen. Sørg endelig for at linjerne varierer i højde og ikke tegnes parallelt.
6. Tegn skyer på himlen.
Vi brugte 1 lektion til at tegne op.
Dernæst brugte vi en dobbeltlektion til at male.
1. Først malede de himlen lyseblå. Mest hvid med meget lidt blå i. Børnene blev instrueret i at tage meget lidt blå af gangen og blande i den hvide, men de har blandet alle farver selv.
2. Så blandede de en lysegrøn til mellemrummene mellem tulipanerne og malede op.
3. De malede begge rækkerne med træer/buskads. Den forreste mørkere grøn, og den bagerste lysere grøn.
4. Som hjemmelektie have de fået for at gå på google og finde en masse billeder af Bollenveld, så de havde styr på og inspiration til, hvilke farver deres tulipaner skulle have. De fik at vide, at de ikke måtte blande farven på paletten først, men skulle dyppe i f.eks rød og hvid med penslen og duppe, så man fik et fornemmelse af at kunne se enkelte tulipaner. De skulle komme hvid i alle farverne, undtagen orange som blev en blanding af den orange med ren gul i for at få den rette flammefarve frem.
De startede nok så flot med at duppe med penslerne, men så var der en af pigerne, der fandt ud af, at det gav et meget bedre resultat at duppe farven på med fingrene, og så var alle i lokalet pludselig i gang med fingrene! Det gav en ret opløftet stemning, for som en af dem sagde, så havde de ikke malet med fingrene, siden de gik i børnehave. ;-)
5. Skyerne blev også duppet på med fingrene dyppet i hvid maling, så farven dækkede blyantstregen.
6. Så tørrede billederne til dagen efter.
7. Møllen blev tegnet op med pastelkridt i blå eller lilla farver. Vingerne med den mørkeste farve. Undersiden af skyerne fik også et strøg af lilla pastel, som blev gnedet opad.
8- De fleste af børnene havde malet blomsterrækkerne ud over de grønne striber, så disse blev også opfrisket med grøn pastelkridt.
9. Børnene klippede så lidt af længden og lidt af bredden på billedet.
10. Billedet blev så limet på det sorte kardus som indramning.
Alt med pastelkridt og indramning tog knapt 1 lektion.
Alle børnene er vildt begejstrede for deres billeder og glæder sig meget til at vise dem frem for deres forældre til den store udstilling i næste uge. Og mon ikke deres lærer også glæder sig? ;-)
Bidt Af Billedkunst!: Bollenveld - Typisk Hollandsk! >>>>> Download Now
SvarSlet>>>>> Download Full
Bidt Af Billedkunst!: Bollenveld - Typisk Hollandsk! >>>>> Download LINK
>>>>> Download Now
Bidt Af Billedkunst!: Bollenveld - Typisk Hollandsk! >>>>> Download Full
>>>>> Download LINK