Sider

onsdag den 25. februar 2015

"MELLEM TÅRNE" - lærerkursus på Arken


Dagens inspirerende lærerkursus med dejlige kolleger på Arken med udgangspunkt i udstillingen MELLEM TÅRNE, gav mig et energiløft efter et par lange dage og en masse fede ideer med hjem til billedkunstundervisningen!

I den lange kunstakse, som tydeligt ses på billedet her, er der opstillet 11 transformatortårne i en stor indendørs totalinstallation. Kunstnerduoen Randi og Katrine, der har skabt installation har leget med perspektiv og størrelsesforhold, og tårnene varierer meget i størrelsen i forhold til virkelighedens transformatortårne og følger højden i kunstaksen, som også varierer fra den ene ende til den anden. Så det højeste tårn er dobbelt så højt som det virkelige og det laveste betydeligt lavere end virkelighedens.


Først fik vi et yderst interessant oplæg af udstillingen af en af museets direktører, og derefter bevægede vi os ud i udstillingen og deltog i forskellige øvelser. 
Hvert tårn har sin egen "brummelyd" - ikke to er ens, så der blev lyttet grundigt til tårnenes "stemmer". Ledningerne mellem tårnene er strømførende og leverer strøm til lys og lyd i tårnene.


Alle fik udleveret et papir med en figur på. Jeg fik en svale og skulle gå gennem forestillingen med "fuglens briller" på. Hvor kunne en fugl sidde? Hvad ville den tænke? Hvilken synsvinkel?


Andre fik et øre og skulle lytte til tårnenes "fortællinger",  eller nøgler - hvad kan de lukke op og kan de lukke noget op? Et lyn - som advarsel/hold dig ude. 


Det høje tårn i den ene ende - læg mærke til størrelsesforholdet tårn/mennesker.


Der lyttes intenst. ;-) Men der var vist skruet lidt meget ned for lyden i dette tårn.


Tårnet her ser næsten ud, som om det synger.




Så er vi nået til det tredjesidste tårn og det tredjelaveste - en temmelig stor forskel fra det første.


Her det næstsidste og det sidste og laveste tårn kan lige skimtes i baggrunden rødt med spidst tag.


"Klokkerne" er nu i øjenhøjde, og døren er jeg nødt til at kigge ned på. ;-)


Vi blev også sendt ud på 4 forskellige poster. På den ene legede vi med lommelygter og silhuetter. Her en taleboble på pind med ordet SE skåret ud, så når lommelygten lyste på silhuetten faldt skyggen på væggen, gulvet eller et tårn.



Det var sjovt at få fuglen til at flyve hen over væggen og loftet eller at få den til at sidde på en af ledningerne.




Man kunne få meget forskellig virkning af taleboblen alt efter afstand eller vinkel på lommelygte og pind.


Vi blev også kort præsenteret for muligheden for at bruge et tegne program på ipad, som hedder Brushes. Ved at bruge det, kan man indsætte tårnene i nye sammenhænge, tage dem ud af rummet eller tage verden til tårnene. Vi nåede ikke selv at lege med det (den mulighed får eleverne ved det lange undervisningstilbud i udstillingen, hvis man vælger det), men vi så billeder, som andre har lavet med tårnene i programmet. Spændende. :-)





Vi satte kursen hjemad med superfed ny inspiration samt en god stak nye kunstbøger i tasken/taskerne. ;-)
Jeg kan varmt anbefale at opleve udstillingen med børn og kunstformidlere, og flere af de ideer vi fik, kan også snildt bruges i andre sammenhænge og i forbindelse med anden kunst og arkitektur.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar