onsdag den 26. februar 2014

Tinga tinga - på tur til Afrika!

Jeg følger med stor fornøjelse billedkunstner Line Frøslevs blog, hvor hun glad og gerne deler ud af egne projekter med børn.
Jeg faldt i efteråret over dette blogindlæg om Tinga tinga, som inspirerede mig til at lave noget lignende med 5. klasse.


Børnene fra 5. klasse blev lige så begejstrede som jeg for projektet!
Her kan du se, hvor fine deres billeder blev.


Tinga tinga er en malestil udviklet i Tanzania af kunstneren Edward Said Tingatinga. Den har senere spredt sig til det meste af det østlige Afrika. Stilen er farverig, naiv og surrealistisk med afrikanske motiver og populær blandt turisterne.

Tinga tinga billeder finder du masser af på Google til yderligere inspiration.


I Søstrene Greene fandt jeg en stak sorte maleplader til en absolut rimelig penge i str. 25 x 25 cm. Jeg kan godt lide den virkning, det giver farverne til baggrunden at malegrunden er sort. :-)


Børnene fik de 3 grundfarver, rød, blå og gul, samt hvid på malepaletten, som de kunne mikse, som de ville. 


Baggrundsfarven blev duppet på med almindelige husholdningssvampe.



Sammen så vi på en masse eksempler på Tinga tinga kunst og snakkede om farver og mønstre. 


Mens baggrunden tørrede tegnede børnene en skitse til deres billeder.



Så tegnede de skitsen op på den tørre baggrund med hvidt farvekridt.


Oplægget var: 
En farvet baggrund
Motivet i hvidt og sort (dog måtte fuglenæb og blomster gerne være i farver)
Mønstrede dyr i ikke-naturlige mønstre
Tydelige konturstreger


Motivernes grundfarver blev malet i hvidt og sort.



Prikkerne blev lavet med enden af penslen, både blomsterne og som mønster på dyrene.


Da malingen var tør, blev konturerne tegnet op med hvide eller sorte poscatusser.


Jeg var ikke mindre begejstret, da børnene var færdige med 
deres billeder. ;-)




















3 kommentarer:

  1. Hvor ser det dejligt ud, Lisbeth! Skønt at se hvad I har fået ud af idéen :-)

    Mange hilsner fra Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg er bare glad for at kunne hente så god inspiration, så tak for den. :-)
      Jeg bliver også selv glad af at se på billederne, og det var en rigtig fin proces at lave dem sammen med børnene.

      Slet
  2. skønne billeder - lige til at blive glad af

    SvarSlet