torsdag den 28. marts 2013

Tips til mixed media popart

Jeg har her samlet lidt tips til, hvordan du kan lave nogle af de effekter, jeg har brugt i forløbene med mixed media popart.




Du kan se, hvordan de er brugt i forløbet med 4. kl  HER




Herligt når eleverne bliver så grebet af undervisningen, at de fortsætter i deres fritid! Thomas fra 4. kl. fandt disse blondestykker på et loppemarked, og da han forklarede, hvad han skulle bruge dem til, fik han dem gratis. Han var så stolt, da han kom i skole med dem. Som du kan se, så har de allerede været i brug. :-)


Find forskellige ting, du kan spraye igennem og danne flotte mønstre på dine billeder. Herover har jeg en metalhylde fra Ikea med runde huller, et stykke blondestof, jeg fik af vores håndarbejdslærer og et lille stykke metal med små huller, som jeg fandt i en kasse i billedkunstlokalet.


Bunden af en plastikkasse med hulmønster kan også fint bruges.


Lad være med at smide bobleplasten ud, næste gang, du modtager en pakke. Bobleplast i alle størrelser giver et flot mønster. Du får de flotteste runde bobler på billedet, hvis du kan lade være med at "poppe" boblerne, inden du tager det i brug med maling på. ;-)


Bølgepap giver fine linjer eller tern, hvis du først maler med pappet på den ene led og derefter maler med det på den anden led henover det første mønster.


Kageservietter dupper du igennem med en svamp, og voila! Det smukkeste blondemønster dukker frem.


Det er altid et hit hos børnene, når laver deres egne skabeloner, og giver mere personlige billeder. Herover er et udpluk af skabeloner, som mine elever selv har lavet. De små flade svampe bruger vi til at duppe malingen på med.


Du laver skabeloner på denne simple måde. Fold et mindre stykke papir på midten og tegn den halve figur op. Her en halv pil.
Nedenunder er pilen foldet ud og klar til brug.


Disse mønsterruller har jeg en gang købt til et andet projekt, men det giver de sejeste mønster på lærredet, når man ruller det henover med maling på.




Du kan også lave dine skabeloner på computeren. Herover er det ord, vi lavede sidste år til plakater i forbindelse med et emne om dyr i landbruget. I word vælger du skrifttypen stencil (selvfølgelig ;-)), skriver ordet, printer det ud, laminerer det og klipper/skærer det ud. Vi brugte en silhuetsaks.


Dyrene fandt jeg på google ved at google stencil og dyr/animals. Fremgangsmåden er ellers den samme som ved ordene.


Bogstaverne her er ikke laminerede, men i stedet printet ud på meget kraftigt papir.

9 kommentarer:

  1. Wow- some great ideas and tips here. I need to encourage my students to learn how to layer materials and media more. It makes an artwork look so much more complex and interesting. Thanks for sharing these great ideas!!

    SvarSlet
  2. Thanks a lot! :-)
    I like the effect of the layers a lot - that you can keep on discovering new details in a painting. And the children love to try everything out. I hope you can use some of it.

    SvarSlet
  3. Hvilken spray bruger du sammen med børnene?

    SvarSlet
  4. Jeg bruger liquitex, som er vandbaseret, duftsvag akrylfarve på spray og kan bruges både udendørs og indendørs. Jeg foretrækker dog primært at bruge den udendørs for at være på den sikre side. :-)
    Den er ikke billig, så jeg har kun få farver, men der er mange fede farver i serien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Hvordan renser du dyserne undervej.... Og har du et tip til hvordan man renser dem, hvis de er tilstoppet?
      Vh Tina

      Slet
    2. Når jeg er færdig med at bruge farven, vender jeg dåsen om og sprayer resten af farven ud af dysen. Bliver ved til den er tom. Det sker dog at dysen stopper til alligevel - hvis det ikke bliver gjort godt nok - og derfor har jeg købt ekstra dyser og skifter dem, når det behøves. ;-)
      vh Lisbeth

      Slet
  5. This is really helpful, thanks for posting! Would love to try something like this with students. Ruth

    art.ruant.info

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much! Please do try, its not difficult at all. :-) If you do, I would love to hear about it.
      Lisbeth

      Slet
  6. Good post! Thanks for sharing Its very informative
    Image processing Services

    SvarSlet