mandag den 6. maj 2013

Monet - den japanske bro


Claude Monet er den mest kendte af impressionisterne, og en kunstner jeg oplever, børnene bliver meget optaget af, når vi "bruger" ham i billedkunstundervisningen. Jeg lavede et mindre forløb med 3. klasse, hvor de malede den japanske bro fra Monets have, som han selv malede så mange gange i sit liv.
På Google kan du se både fotos fra Monets have og billeder af den Japanske bro

Som optakt viste jeg filmen "Linnea i malerens have" for børnene. Jeg havde lånt den på dvd på biblioteket, men du kan også finde den på youtube med svensk tale.
Del 1 finder du på http://www.youtube.com/watch?v=rzVMCPE7ahk
Del 2 finder du på http://www.youtube.com/watch?v=fj2sTC2zaNM
Jeg lånte også bogen og læste lidt op fra den. Bogen og filmen supplerer hinanden - det er ikke de samme episoder, de beskriver.


Vi så på de mange forskellige billeder af den japanske bro, som Monet har malet. På forskellige årstider, i forskellige former for lys og ikke mindst de billeder han malede af den, da han var næsten blind, og de billeder han malede, da han fik synet igen.
Monet blev kaldt klatmaleren. Hvorfor mon? ;-)


Alle tegnede broens form op på hvidt kardus papir, inden de malede. Billedet er malet med akrylmaling. Broen er malet først blå, så er der lagt mørkeblå skygger på undersiden af broen, og lidt hvidt på oversiden af broen som lys og skygge. Vi snakkede om impressionister som lysmalere.


Vandet under broen og himlen over broen er malet med akrylmaling fortyndet med vand, så det får en akvareleffekt. Åkanderne er malet med dybde, dvs dem nederst i billedet er malet størst, og jo højere op på papiret de er, jo mindre er de malet. Åkanderne er malet med grønt med blå eller mørkegrøn skygge forneden. De er ikke malet helt runde, men mere aflange i formen, da de jo ses fra siden og ikke ovenfra. Det gav anledning til en snak om perspektiv. Selve de rosa blomster er malet med spidsen af penslen, som er dyppet i både hvid og rød maling uden at blande farverne først.


Bladene, der hænger ned over broen, er duppet på med spidsen af penslen, så de bliver mere forrevne i formen. Græsset i siden er malet i strøg udefra og ind over billedet.

Til sidst er billedet limet på sort kardus.

Jeg synes, billederne er enkle og smukke. :-)

3 kommentarer:

  1. Hvor sjovt at du lige har arbejdet med Monet. Det står på min forberedelsesseddel her i ferien, at jeg skal se på et Monet-forløb, så det var rigtig spændende at se dine billeder Lisbeth.

    SvarSlet
  2. Jeg har arbejdet med Monet forløb flere gange, men desværre har jeg ingen billeder af de øvrige forløb, som ellers har været mere dybdegående og omfangsrige. Monet er ligesom Hundertwasser en kunstner, jeg vender tilbage til i min undervisning med jævne mellemrum.
    Broen og åkanderne er altid populære motiver, men også hans øvrige seriebilleder som f.eks høstakkene er rigtig gode at bruge. Der har jeg haft fokus på lys og skygger og farver i skyggerne (brug af komplementærfarver som skygger). Dvs gule høstakke gav lilla skygger, orange høstakke gav blå.
    Jeg glæder mig til at se, hvad du får ud af Monet. :-)

    SvarSlet
  3. Bidt Af Billedkunst!: Monet - Den Japanske Bro >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Bidt Af Billedkunst!: Monet - Den Japanske Bro >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Bidt Af Billedkunst!: Monet - Den Japanske Bro >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    SvarSlet