lørdag den 25. maj 2013

Fugle i en fart!


Fugle i farten eller fugle i en fart? ;-) I dette tilfælde må man sige, at det mest er det sidste. En enkelt vikartime i 1. klasse resulterede i disse fine fugle. Normalt underviser jeg ikke i 1. klasse, men kender klassen rigtig godt, fordi de er min 3. klasses lille venner. Så jeg ved, de er lærevillige, lydhøre og kreative, så jeg vovede at kaste mig ud i et lidt ambitiøst projekt - at skabe små fugle billeder på lærred på kun 1 enkelt lektion. :-)



Jeg havde gjort lokalet klart, inden børnene kom. På hver plads lå et brugt lærred. Jeg gemmer altid brugte lærreder, som aldrig kommer med børnene hjem efter endt projekt. Så jeg har en mindre samling lærreder i forskellige størrelser på lager. 


Ved hvert lærred lå et stykke kulørt silkepapir, som børnene limede på deres lærred. De fik at vide, at silkepapiret meget gerne måtte krølle, og at det heller ikke gjorde noget, hvis papiret gik lidt i stykker.


Da silkepapiret er transparent, kan man se dele at det malede lærred bagved, og det giver et godt spil til baggrunden, synes jeg.


På hvert bord lå små stykker mønstret papir til at klippe fugle af. Jeg bad børnene om at finde et stykke mønstret papir, der passede til deres baggrund. De skulle passe på ikke at vælge farver og mønster, der ville få fuglen til at forsvinde i baggrunden - den skulle stå frem i billedet. De fik 2 minutter til at gøre deres valg, og jeg synes, de gjorde det ret godt. :-)


Jeg tegnede en simpel skitse af fuglen på tavlen, som børnene tegnede efter bag på deres mønstrede papir og klippede ud og limede på lærredet.


Til sidst viste jeg også på tavlen, hvordan de tegnede en gren, som fuglen kunne sidde på med sorte tusser og krøller og blade. 


Vi nåede også at rydde op og feje gulvet (måske fik de 5 minutter senere fri, end de plejede ;-)), så det var et intenst, men rigtig hyggeligt forløb, og jeg sagde farvel til børn som godt nok havde sved på panden, men som var rigtig glade for deres fine fugle. :-)


Hvad synes du?











2 kommentarer:

  1. De er helt fantastisk søde. Den ide låner jeg til min klasse bestående af 0. 1. Og 2. børn i en god blanding.
    Takker:)
    Vh maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme og tak. :-) Det er kun dejligt at dele ideer med andre, så lån du bare væk. Det kunne også være sjovt at se, hvad du/I får ud af jeres billeder.
      vh Lisbeth

      Slet