fredag den 25. december 2015

Til og fra kort - i akvarel


Når tiden og lysten er til det, nyder jeg at give højtiderne et personligt præg med noget kreativt. I år lavede jeg for første gang små til og fra kort i akvarel - SÅ hyggeligt at lave!!

Jeg synes selv, de blev rimelig fine og ikke spor svære at lave. :-)
Here goes!


MATERIALER:
akvarelpapir
malertape
akvarelmaling (her er brugt både blokfarver og flydende)
gode runde pensler med en fin spids
hvid poscatusch
Evt. sort og orange poscatusch


1. Fold små firkantede stykker akvarelpapir til små kort. Her har jeg bla. brugt forskårne stykker 12x12 cm, som jeg har foldet på midten først på den ene led og så på den anden og klippet over på midten, så der bliver to kort. De rektangulære kort er lavet på samme måde, bare med lidt større stykker papir i rektangulær form.

2. Spænd kortene op på et fast underlag med malertape. Sørg for at folden vender til venstre, så billedet kommer til at vende den rigtige vej. Gnid tapen godt fast, så du undgår at vandet og malingen trænger ind under tapen, og du får en fin hvid ramme til sidst.


3. Jeg maler altid kortet med rent vand først, så malingen får noget at flyde i, når jeg kommer den på. Vælg farver, der ligger tæt op af hinanden på farveskalaen, rød/gul, grøn/gul, grøn/blå, blå/lilla og påfør den ene for oven og den anden forneden. Vip underlaget lidt op og ned, så farverne flyder sammen på midten. Det giver et godt farvespil, synes jeg. :-)


4. Når baggrunden er helt tør, fylder jeg penslen godt med farve, som ikke må være for våd. Jeg bruger spidsen til at male grangrene, først selve grenen og så nålene. Jeg bruger forskellige nuancer af grøn, mørkere og lysere, med gult eller blåt i. Det giver et mere livagtigt udtryk. Jeg maler udover malertapen, så grenene "sprænger" rammen.



5. Julepynten males først med en lys nuance (fortyndet godt med vand), hvor jeg maler udenom den lille plet højlys. Lader malingen tørre og maler så lidt mere af farven på skyggesiden og lader tørre igen, inden jeg lægger et lag farve til på helt yderst på skyggesiden.


6. Snor og ophæng males med en tynd, spids pensel godt fyldt med en mørk farve.


7. Til sidst pilles malertapen, og kortene er færdige med en fin (forhåbentlig) hvid ramme omkring. :-)


8. En variation er at bruge en hvid poscatusch på den tørre baggrund og tegne snefnug, snemænd og snedriver. En orange poscatusch kan tegne gulerodsnæse på snemanden. Sneen tegnes også på, inden malertapen pilles af.


God fornøjelse, hvis du føler dig inspireret!
Jeg julehyggede mig big time! ;-)
 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar