mandag den 19. oktober 2015

Gækkebreve til Minnesota - art trading


Som en del af vores art trade med Minnesota - læs mere HER og HER, lavede 4. klasserne gækkebreve. Gækkebreve er en udelukkende dansk skik og det ældst kendte gækkebreve stammer fra 1700 tallet. Da vores art trading projekt startede lige før påske, og jeg samtidig ønskede, at det kunst vi sendte til Minnesota også formidlede noget typisk dansk, lå dette forløb lige til højrebenet. :-)


Jeg underviste børnene i 3 forskellige måder at lave gækkebreve på. Den ene måde var at bruge en skabelon (jeg havde et par stykker i gemmerne med påskeliljer, kyllinger og harer). 
Her foldes et kvadratisk stykke papir to gange på midten. Skabelonen sættes fast på papiret med et par stykker tape. De stiplede linjer skal sættes fast, hvor papiret er foldet mest. Hvis det ikke sættes rigtig på, ender man med et gækkebrev i to eller flere stykker - det skete for et par af børnene. Men da gækkebrevet skulle limes på et andet farvet papir, kunne det reddes på den måde.
De brugte skæreknive og små silhuet sakse til at klippe/skære de fine detaljer ud med.




Den anden måde at lave et gækkebrev på, bestod af at folde et stykke papir to gange på midten (her kan både bruges et kvadratisk og et aflangt stykke). Så tegnes der et mønster op i en bue på den side, der ikke er foldet. Mønsteret klippes ud og gækkebrevet har en fin kant. Der kan også tegnes et par mønstre op inde på papiret og klippes/skæres ud. Det giver en større lethed til brevet.


Den sidste måde at lave et gækkebrev på, brugte denne model:


Step 7 og 8 gav børnene mulighed for selv at designe et mønster - de skulle bare være opmærksomme på, at mønsteret ikke gik hele vejen hen over trekanten, da det ville dele gækkebrevet i flere dele.



Der blev udelukkende brugt påskefarver - gul, grøn og hvid - både til selve klippene og til baggrunden, de blev limet op på.


Alle børnene skulle vælge et, der skulle sendes til Minnesota med deres navn og billede på.


Dernæst skulle de vælge et, der skulle udstilles på vores egen skole, og det sidste måtte de tage med hjem med det samme.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar