lørdag den 17. august 2013

Mit billedkunstlokale :-)

Når skoleåret starter, er det rart at møde ind til et billedkunstlokale, der er rent, ryddet op og organiseret. Det var mit i år, for det havde vi (mine dejlige klasse og jeg selv) sørget for lige inden sommerferien. :-) Alle klasser på skolen har hver deres samfundspligter, og en af vores er at holde orden i billedkunst.

Jeg har købt en masse toiletbørster med holdere meget billigt i Netto (2 kr stk). Holderne bruger vi til vand, når vi maler. De er bredere for neden og står således meget mere stabilt på bordet end almindelige plastikkrus.

Vi er mange brugere af lokalet. Udover at der undervises i billedkunst, så er det også håndarbejdslokale samt kreativt værksted i sfo'en. Jeg synes, det er vigtigt med system og orden i tingene, når der er så mange igennem hver dag, så man altid (eller som regel) kan finde det, man skal bruge. Jeg vil dele at par af mine ideer, som jeg synes virker, med jer. 


Der er en hel væg med skabe og reoler til materialer. Jeg sværger til at opbevare materialer i smartbokse i klar plastik. Så er det nemt hurtigt at se, hvad der er i boksene, der er låg på, så tingene ikke bliver støvede, og de kan stables. Med dymo har vi lavet skilte til kasserne, hvor der står, hvad der er i de forskellige kasser, så alle brugere kan læse sig frem til, hvad der skal være i kasserne.


I skabene er der både skilte til selve kasserne og til hylderne, kasserne skal stå på. Så tingene kommer tilbage til samme plads efter brug.


Man kan købe indsatser til smartboksene til f.eks tusser, blyanter, små dimser af mange slags, mosaikbrikker og m.m. Her er der også skilte på indsatsene og udenpå kasserne.


Smartboksene kan fås i mange størrelser, og er dejligt nemme at stable og overskue i skabene.


Skolen har engang skaffet et par gamle store, brede metalkommoder med flade skuffer. Den ene bruges til store ark karton, A1, A2 og A3 samt til silkepapir, glanspapir og andre former for specialpapir. Der er sat et lille stykke farvet karton i skilterammen samt lavet et skilt til hver skuffe, så kan de små også finde den rigtige farve i en fart.


Den anden kommode bruges til klasserne, så de kan opbevare i gangværende projekter.


Over vasken er der sat holdere op til pensler, så de kan dryppe af og tørre, når de er blevet vasket.


En liste med hakker til hver pensel fastgjort til en tyndtræplade, som er monteret på væggen. Snoren er en kraftig elastik, som holder på penslerne. Ret smart. ;-)  


Jeg bruger sort, hvid og grå kardus rigtig meget til de forskellige projekter i min undervisning.  De ligger på de åbne reoler, og på hylderne står der farve og størrelse.


Måske I kan bruge nogle af ideerne. :-) Måske har I selv et par gode i ærmet. Del endelig!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar