mandag den 14. november 2016

Lav dine egne skumstempler!



6. klasse er i gang med at lave deres egne skumstempler i forbindelse med et undervisningsforløb i Håndværk og design, hvor de skal designe og fabrikere deres egne mønstre på tekstil, som de senere skal sy en lille ting ud af.

Jeg har her trykt først med et halvt æble, og da malingen var tør, trykt ovenpå med et hjemmelavet skumstempel.

Skumstemplerne kan også snildt bruges i billedkunst, når der skal opbygges baggrunde til bla. mixed media malerier. 🎨

Undervisningsplanen for forløbet finder du HER


Du skal bruge:
Mosgummi
Blyant
Saks eller skærekniv
Skæreunderlag
En lille træklods fra restekassen i sløjd
Lim



 1. Tegn dit motiv op med blyant.



 2.Skær eller klip motivet ud. Hvis du bruger en skærekniv, så husk et skæreunderlag.


  3. Lim motivet på den lille træklods med hvid lim. Husk at spejlvende motivet, hvis det består af bogstaver eller tal.


Jeg har her lavet mine egne initialer og trykt bla. på et færdigsyet forklæde.


Jeg eksperimenterede også med at lave en guitar, hvor jeg prægede mønster med en blyant. Det var dog ikke helt nemt at lægge det rigtige tryk, så hele mønstret kom tydeligt frem.


Det er super nemt at lave selve skumstemplet og tager ikke ret lang tid. Sjovt at eksperimentere med!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar