torsdag den 24. april 2014

Se Giraffen!


Jeg er ret vild med kunstneren Jennifer Mercede's giraffer! Jeg kan i det hele taget lide hendes malestil, men girafferne har et særligt udtryk, der taler til mig.
Og som billedkunstlærer kan jeg selvfølgelig ikke lade være med at lade min begejstring for hendes billeder udmønte sig i et billedkunstprojekt med 4. kl!


Materialer:
Aflange lærreder (her 20x60 cm)
hobbymaling/akryl
husholdningssvampe
bobleplast
bølgepap
oliekridt
poscatusser
papir
saks


Vi gjorde følgende:
1. Jeg stillede alle bøtterne med hobbymaling/akrylmaling op på et bord - både grundfarverne og alle blandingsfarverne (og der var mange!). Børnene fik lov at vælge to farver, som ikke måtte ligge alt for langt fra hinanden farvemæssigt. Blå/lilla, gul/grøn, rød/gul.


2. De to farver blev trykket direkte ud på lærredet, og dernæst fordelt og visse steder blandet med en almindelig husholdningssvamp.


3. Da baggrunden var tør, blev der lavet mønstre med bobleplast i forskellige str, med bølgepap. Ringene blev lavet med enden af en hvidtekost eller plastikkrus.


4. Næste skridt var at lave små symmetriske skabeloner med pile, ruder eller hjerter. 


5. Så var det tid at tegne selve giraffen op. Hovedet først allerøverst med ørerne ud for øjnene og tegnet helt ud til kanten af lærredet. Derpå den lange hals, som er tykkere forneden end oppe under hovedet.


6. Børnene fik så to valgmuligheder. De kunne fylde giraffen ud med hvid maling eller de kunne male hvidt hele vejen udenom giraffen.


7. Med oliekridt blev der nu tegnet mønstre både på giraffen og udenom den. Nogle felter blev dernæst fyldt ud med maling.


8. Til slut blev giraffens konturer tegnet op med enten poscatusch eller oliekridt (valgfrit).























1 kommentar:

  1. Sikke nogle skønne giraffer der kom ud af det projekt! ;0)

    SvarSlet