torsdag den 25. februar 2016

Australske silhuetter 1. kl.


Jeg har længe haft lyst til at lave et projekt med en klasse, hvor de skulle lave malerier med prikteknik i stil med den aboriginals i Australien laver. 
Det blev så til et silhuetprojekt med 1. kl.



Vi brugte:
A3 hvid kardus
A3 sort kardus
Rester af sort kardus
Maling i flere brune nuancer
maling i blå, rød, gul, orange, grøn og hvid
Vatpinde


1. Børnene tegnede felter op på et A3 hvid kardus centreret om lettere bølget linje, der gik ned gennem midten af papiret.


2. På depotet havde jeg samlet alle de brune nuancer af maling, jeg kunne finde, som børnene fik udleveret på en palet på bordet. Hvert felt på papiret blev malet i forskellige brune farver - hver farve måtte gerne bruges flere steder, men ikke i to felter lige op til hinanden.


3. Mens baggrunden tørrede, tegnede børnene silhuetter op på restepapir i sort kardus. Jeg havde printet billeder ud af silhuetter af australske dyr som inspiration (kænguru, koalabjørn, skildpadde, slange og firben). 


4. Silhuetterne blev klippet ud og limet på den nu tørrre baggrund.


5. Hvert barn fik en vatpind, som de dyppede i hvid maling, som de brugte til at lave hvide prikker på de linjer, som opdelte de malede felter på baggrunden.


6. Med vatpinde malede de også hvide og farvede prikker på selve silhuetten.


7. Billedet blev klippet lidt til på både den korte og lange led og limet på et A3 sort kardus.


Jeg synes, billederne klæder hinanden ret godt. :-)








Ingen kommentarer:

Send en kommentar