lørdag den 27. februar 2016

Selvportrætter 4. kl - de første lag


Et af de billedkunstforløb, jeg vender tilbage til igen og igen, er mixed media malerier i pop art stil, hvor der arbejdes i mange lag. Jeg er selv ret vild med at arbejde på denne måde, men det er også altid et stort ønske fra mine elever, at de på et tidspunkt får lov. 

Motiverne kan varieres, og 4. kl. fik som opgave at lave selvportrætter.



Først skal der lægges en baggrundsfarve med akrylmaling. Der vælges 2 farver, som ligger tæt på hinanden i farveskalaen og som ikke giver grumsede farver, når de blandes. Rød/gul, gul/blå, blå/lilla, orange/gul, gul/grøn f.eks.


Til at komme farven på bruges der fugtige svampe. De er gjort våde og så krammet, så de ikke drypper. Der gør, at farven kan lægges på lærredet hurtigt og nemt i et jævnt lag, og de to nuancer kan blandes på en pæn måde. Husk også at male kanten undervejs - det giver det pæneste resultat.

Der skal arbejdes hurtigt, for farven må ikke nå at tørre. Der skal nemlig sprayes med vand på et område af lærredet - der skaber lys og giver også en god effekt med løbere ned ad lærredet, som blander farverne sammen. 

Jeg køber almindelige sprayflasker i supermarkedet og fylder med vand. Når der sprayes med vand på lærredet, er det godt med noget under lærredet (som står på højkant) til at samle vandet op i. Jeg bruger som regel papkasselåg fra de pakker, vi modtager varer i til billedkunst. Dem gemmer jeg altid. Går stærkt ind på genbrug og bæredygtighed. ;-)


Det er vigtigt, at lærredet er helt tørt, inden vi går videre. 
Til det næste lag bruges der bobleplast (mere genbrug) og bølgepap. Med en pensel påføres der maling på boblerne, som lægges på lærredet med boblerne nedad. Med en hånd trykker man forsigtigt, så boblerne laver et mønster - pas på ikke at rykke bobleplasten, så malingen tværer ud. Løft plasten og placer den lige ved siden og gentag processen, så der ikke laves pletter, men områder med bobleplastmønster.

Det samme gør vi med bølgepappet, som laver striber eller tern, hvis man vender pappet på den anden led og lægger ind over det første lag. Jeg plejer at anbefale, at linjerne fra bølgepappet lægges lige, da det ellers let kan komme til at se rodet ud.


De lyse områder på de viste billeder er effekten fra vandet i sprayflaskerne.
De små cirkler er bobleplasten og striberne er fra bølgepappet.





2 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jeg er helt vild med din billedbearbejdning i selvportrætterne -alle de forskellige lag.
    Jeg får sådan en lyst til at afprøve dette forløb med mine 5 klasses elever i kontaktklasserne. Tror de vil synes det er spændende, men samtidig meget udfordrende.

    Håber jeg må snuppe ideen fra dig:)

    Venlig hilsen Anette

    SvarSlet
  2. Hej Anette

    Selvfølgelig må du det! Det er jo netop ideen med at lægge forløbene ud på bloggen - at andre forhåbentlig kan bruge og få fornøjelse af dem. :-)

    Og tak for de pæne ord, det er dejligt at høre.

    Hvis du får lavet noget med dine elever, ville jeg da rigtig gerne se resultatet, så hvis du får lyst, kan du sende noget på bbyart@yahoo.com

    venlig hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet