4. klasserne har haft et forløb med perspektivtegning. Et forløb med god tid til fordybelse.
De startede med tegneøvelser, hvor de blev introduceret for horisontlinje og forsvindingspunkt, hvordan man kunne bruge disse til at tegne hjælpelinjer - altså nærmest ren matematik. :-)
Dernæst skulle de bruge deres nye viden/færdigheder til at tegne og male forskellige former for billeder i perspektiv.
Det første projekt var Bollenveldbilleder. Tulipanmarker fra Holland.
1. Først tegnede de horisontlinje i den øverste tredjedel af billedet.
2. Derpå tegnede de et forsvindingspunkt et sted på horisontlinjen - den måtte bare ikke ligge lige i midten.
3. Forneden og ude i siderne tegnede de et antal punkter, som de dernæst forbandt med forsvindingspunktet.
4. På horisontlinjen tegnede alle en mølle, bakker og buske.
5. De brugte vokskridt til at farvelægge med. Hver blomsterrække fik en farve, og i mellem alle rækkerne farvede de med grønt.
Jeg demonstrerede på tavlen, hvordan de skulle gøre.
De fik også en farvekode. :-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar